WZD PIT przyjęło kierunek zmian w izbie

Większa dostępność Izby dla jej członków, sprawniejsze zarządzanie oraz zobowiązanie zarządu do wdrożenia modernizacji w funkcjonowaniu PIT – to najważniejsze zmiany i postanowienia przyjęte podczas Walnego Zgromadzenia Delegatów.

Coroczne zebranie delegatów reprezentujących członków Izby odbyło się 24 maja 2017 r. w warszawskim hotelu Felix. Podczas walnego zgromadzenia delegaci wysłuchali sprawozdania prezesa PIT z działalności Rady Naczelnej w 2016 r., sprawozdania Naczelnej Komisji Rewizyjnej i Skarbnika PIT oraz przyjęli prowizorium budżetowe na rok 2017.

Przedstawiając sprawozdanie z działalności, prezes PIT podkreślił, że obecnie najważniejszą rolą PIT jest monitorowanie bieżących prac legislacyjnych oraz pilnowanie interesów branży. Przypomniał, że w 2016 r. PIT była często jedynym samorządem branżowym, który na poziomie legislacji europejskiej i krajowej reagował na absurdy prawne szykowane dla przedsiębiorców.

Gdyby nie ostry sprzeciw PIT i zaangażowanie Izby w wyeliminowanie niekorzystnych dla branży rozwiązań legislacyjnych, projekty najważniejszych dla branży turystycznej ustaw mogły zawierać m.in:

  • ograniczenie możliwości dystrybucji ubezpieczeń turystycznych przez biura podróży
  • obowiązek objęcia opiekunów grup minimalną stawką godzinową
  • uciążliwe dla agentów i touroperatorów obowiązki dotyczące przekazywania danych pasażerów lotniczych
  • obowiązek uzyskiwania kosztownych gwarancji bankowych przez agentów IATA.
  • utrzymanie obowiązku zawierania w umowie o imprezę turystyczną precyzyjnych informacji o terminie rozpoczęcia i zakończenia imprezy

Prezes PIT przytoczył kilka najważniejszych pozytywnych zmian dla branży będących efektem działań PIT: Miliony zaoszczędzone przez przedsiębiorców w wyniku nieobjęcia opiekunów grup stawką minimalną, możliwość sprzedaży ubezpieczeń turystycznych przez agentów na dotychczasowych warunkach, wyeliminowanie z projektu ustawy o imprezach turystycznych części zapisów niezgodnych z Dyrektywą EU, znaczne ograniczenie działalności szarej strefy w turystyce młodzieżowej, odroczenie wprowadzenia nowej umowy z PLL LOT dla agentów IATA, zwolnienie agentów IATA z obowiązku uzyskiwania kosztownych gwarancji bankowych oraz z obowiązku corocznego badania bilansu przez biegłych księgowych.

Paweł Niewiadomski zreferował również działalność Izby na arenie międzynarodowej, nawiązane kontakty z nowymi partnerami, przypomniał najważniejsze wydarzenia organizowane przez PIT oraz podsumował działania wizerunkowe Izby.

Po przyjęciu sprawozdania przyszedł czas na dyskusję o kształcie przyszłej działalności Polskiej Izby Turystyki. Andrzej Kindler zaprezentował autorski projekt prezesa PIT, zakładający korekty w funkcjonowaniu organizacji oraz zobowiązujący władze Izby do przygotowania kolejnych reform. Celem tych zmian ma być doprecyzowanie roli Izby w dzisiejszej sytuacji rynkowej, otwarcie się Izby na swoich członków i na mniejsze firmy, a także usprawnienie zarządzania organizacją.

Część zmian Walne Zgromadzenie Delegatów przyjęło od razu, pozostałe będą przygotowywane przez Radę Naczelną i zaproponowane podczas kolejnych walnych zgromadzeń.

Ważną modyfikacją w statucie przyjętą przez WZD jest powrót do formuły walnych zgromadzeń otwartych dla wszystkich członków Izby. Dzięki rezygnacji z reprezentowania oddziałów przez delegatów, na kolejnych walnych zgromadzeniach każdy z członków PIT będzie mógł zabrać głos w ważnej dla niego sprawie oraz aktywniej uczestniczyć w pracach Izby.

Zrezygnowano również z konieczności utrzymywania konkretnej liczby stałych komisji, dzięki czemu będzie można je powoływać wyłącznie wtedy gdy zajdzie taka faktyczna potrzeba. To pozwoli lepiej zorganizować pracę w PIT tak, aby skupić się na konkretnych celach i problemach.

Dokonano też zmian statutowych dotyczących składu prezydium Izby, dając możliwość rozszerzenia jego składu do 10 osób. Zmieniono też nazwę Rady Naczelnej, która od tej pory będzie funkcjonowała jako „Rada Izby”.
Dokonano też korekty doprecyzowującej tryb zwołania Walnego Zgromadzenia PIT w przypadku gdy nie jest to walne zgromadzenie sprawozdawczo-wyborcze.

WZD zobowiązało też radę naczelną do opracowania stosownych rozwiązań:

  • nowej formuły naliczania składek członkowskich ze wskazaniem konieczności przejęcia ciężaru finansowania działań legislacyjnych przez największe podmioty i zwiększenie dostępności do izby dla małych podmiotów
  • regulaminu członkostwa w izbie porządkującego stan obecny i otwierającego izbę na potencjalnych członków, wskazującego aspekty aktywności izby, której poszczególne grupy członków mogą oczekiwać
  • kompleksowej aktualizacji statutu izby, otwierającego ją na obecne wyzwania, zwiększającego wpływ członków na izbę, wprowadzającego skuteczniejszą strukturę zarządzania.

WZD zobowiązało też Radę do dalszego zabiegania o poprawienie projektu ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, mimo zakończenia etapu konsultacji społecznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *