Rada Naczelna PIT: z szarą strefą walczmy jakością

Przeciwdziałaniu szarej strefie w usługach turystycznych poświęcona była znaczna część wczorajszego posiedzenia Rady Naczelnej PIT, które odbyło się w Toruniu 29 marca 2017.

Członkowie Rady Naczelnej obradowali w hotelu Gromada, na zaproszenie LOT Toruń oraz Urzędu Miasta Toruń. W pierwszej części posiedzenia uczestnicy zapoznali się z najnowszymi informacjami na temat promocji regionu i miasta Toruń wysłuchawszy prezentacji gospodarzy: Wicemarszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Zbigniewa Ostrowskiego, dyrektor Wydziału Sportu i Turystyki Urzędu Miasta w Toruniu Marioli Soczyńskiej, dyrektor Kujawsko-Pomorskiej Organizacji Turystycznej Agnieszki Kowalkowskiej i dyrektora hotelu Gromada w Toruniu Jacka Wojciechowskiego.

Następnie rozpoczęły się obrady, podczas których sporo czasu przeznaczono na sesję merytoryczną dotyczącą przeciwdziałaniu szarej strefy w usługach turystycznych. W związku z tym, że na ukończeniu są prace nad wdrożeniem do polskiego prawa Dyrektywy 2015/2302, uczestnicy posiedzenia spróbowali przewidzieć, w jakim stopniu nowe przepisy mają szansę ograniczyć dotychczasową działalność pozaprawną niektórych podmiotów świadczących usługi turystyczne.

Prezes PIT Paweł Niewiadomski poinformował , że w projekcie ustawy Ministerstwo Sportu i Turystyki zawarło większość uwag mających podstawowe znaczenie dla funkcjonowania przedsiębiorców. Nie uwzględniono natomiast (choć zaproponowano dalsze prace) poprawek w obszarach dotyczących turystyki biznesowej i szarej strefy. Zaniechanie doprecyzowania zastosowanych w dyrektywie pojęć, takich jak „okazjonalnie”, może stworzyć luki prawne umożliwiające nieuczciwym przedsiębiorcom dalszą działalność w szarej strefie, co ma negatywny wpływ m.in. na bezpieczeństwo klientów. Być może należy więc przygotować się do podjęcia kolejnych działań, również pozalegislacyjnych, mających na celu ograniczenie wpływu szarej strefy.

Jak zauważył wiceprezes PIT Andrzej Kindler, na przedsiębiorców działających legalnie nakładane są coraz to nowe ograniczenia i obowiązki, ci jednak którzy działają poza prawem nie odczuwają skutków zaostrzania przepisów. W związku z tym być może – przewrotnie – należałoby raczej dążyć do deregulacji usług turystycznych, a samemu skupić się na promowaniu jakości i pozyskiwaniu zaufania klientów. Ci bowiem wybierają przedsiębiorców ze względu na konkurencyjność nie według tego, czy usługodawca posiada wpis do rejestru i pozwolenie na działalność.

Ponadto uzgodniono, że należy podjąć wszelkie działania mające na celu zwiększanie świadomości klientów poprzez akcje promocyjne na rzecz korzystania z usług legalnie działających profesjonalistów, podobnie jak rządowy spot „Biało-czerwoni biorą paragony”. Dla branży nie jest zrozumiałe, dlaczego państwo dopuszcza do prowadzenia tego typu działalności, skoro w jej efekcie znacznie uszczuplane są wpływy do budżetu. Jedną z akcji przeciwdziałających korzystaniu z takich usług mogłoby być rozpropagowanie przez MSiT faktu wprowadzenia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który daje klientom legalnie działających biur podróży całkowitą ochronę finansową w razie niewypłacalności organizatora.

Wśród innych tematów poruszonych podczas posiedzenia Rady Naczelnej znalazły się: informacja na temat stanu prac nad implementacją Dyrektywy 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, informacja na temat stanu prac nad implementacją Dyrektywy 2016/97 w sprawie dystrybucji ubezpieczeń oraz postanowienie NSA z dnia o skierowaniu pytania prejudycjalnego w zakresie podatku VAT.

Małgorzata Karwat przedstawiła Członkom Rady Naczelnej założenia akcji charytatywnej Polskiej Izby Turystyki „Podaruj dzieciom wakacyjne słońce”. Jest ona organizowana na rzecz dzieci z domów dziecka i dotkniętych ciężką sytuacją ekonomiczno-rodzinną. Do udziału zachęcani są touroperatorzy, którzy są w stanie podarować dzieciom miejsca na wyjazdy wakacyjne w sezonie letnim 2017.

Rada Naczelna PIT odbywała się w Toruniu, na zaproszenie LOT Toruń i urzędu miasta oraz połączona była ze zwiedzaniem lokalnych atrakcji. Dzięki doskonałej organizacji ze strony miasta, w przeddzień obrad uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z turystyczną ofertą Torunia, zwiedzając m.in.: Żywe Muzeum Piernika, nowo odremontowany hotel Nicolaus, Fort IV Twierdzy Toruń oraz wytwórnię Toruńskie wódki gatunkowych (która od niedawna wprowadziła ofertę turystyczną zwiedzania zakładu). Na pozostałe atrakcje niestety zabrakło czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *