Na Stadionie Narodowym w Warszawie odbyło się posiedzenie Rady Naczelnej PIT. Podczas dyskusji poruszono najistotniejsze, aktualne tematy z życia branży turystycznej oraz omówiono bieżące sprawy związane z funkcjonowaniem izby.
Podczas posiedzenia Rady Naczelnej PIT 3 grudnia 2016 omówiono najbardziej palące problemy związane ze stosowaniem nowych przepisów o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym (TFG) oraz z pracami nad transpozycją do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy 2015/2302 z 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych. Było to ważne posiedzenie, które wywołało ożywioną i emocjonalną dyskusję.
Członkowie rady skrytykowali model TFG oraz tryb wprowadzenia ustawy o TFG. Zasadniczą wadą i problemem dla partnerów społecznych był brak rzetelnego uzasadnienia przyjętej koncepcji-modelu funduszu. Brakowało rzeczowej informacji ze strony rządu, ponadto zwlekano do ostatniej chwili z publikacją rozporządzeń wykonawczych (opublikowano je wieczorem w przeddzień wejścia w życie).
Rada Naczelna zobowiązała prezydium PIT do zwrócenia się do Ministerstwa Sportu i Turystyki z żądaniem naprawienia wprowadzonych wadliwych mechanizmów. Wymagane są w tym kierunku zdecydowane działania, w żadnym razie bowiem fundusz we wprowadzonym kształcie nie może być rozwiązaniem docelowym. Podkreślono, że na tle funkcjonujących analogicznych systemów w Europie polskie rozwiązanie jest najgorsze.
Rada Naczelna negatywnie oceniła również działania MSiT w zakresie przygotowań do zmiany ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Przede wszystkim, prezentacja wstępnego projektu nastąpiła po upływie prawie roku od uchwalenia dyrektywy. Czas na uchwalenie ustawy, jaki może być przeznaczony na konsultacje i współdziałanie z partnerami społecznymi, skurczył się – praktycznie biorąc do kilku miesięcy. Ponadto, projekt ustawy wysłano na krótko przed spotkaniem konsultacyjnym. Czas ten był zbyt krótki, aby można było gruntownie zapoznać się z dokumentem i go przeanalizować.
Brakuje należytego uzasadnienia projektu ustawy, wyjaśniającego racje, motywy i cele jej wprowadzenia. W projekcie znalazły się niektóre rozwiązania sprzeczne z dyrektywą, a niektóre postanowienia dyrektywy pominięto bez uzasadnienia powodów takiego działania. Brakuje też konkretów ze strony Ministerstwa co do zapowiadanej w bliżej nieokreślonej przyszłości kompleksowej regulacji problematyki turystycznej w jednej ustawie.
Podkreślono, że do projektu ustawy przeniesione zostały dokładnie te przepisy, które funkcjonują obecnie, tymczasem niezbędne jest, aby przy tej nowelizacji porozmawiać kompleksowo o systemie zabezpieczeń finansowych dla klientów biur podróży. O tym, że wdrożenie dyrektywy będzie okazją do kompleksowej zmiany tego systemu była mowa od wielu lat, a okazuje się, że znów zabraknie na to czasu i woli. Pewne rozwiązania powinny być wypracowywane a jedynie nie opiniowane. Muszą być efektem szerszej rozmowy i debaty a nie zgłaszania uwag do projektu, który znacznie odbiega od wizji branży.
Członkowie rady wysłuchali sprawozdania prezesa PIT ze spotkania konsultacyjnego związanego z pracami nad projektem ustawy. Stwierdzono, że w projekcie tym szereg proponowanych zapisów stanowi naruszenie nowej Dyrektywy mającej charakter maksymalnej harmonizacji. Rada zobowiązała prezydium PIT do poszukiwania wszelkich dostępnych metod wpłynięcia na MSiT w celu usunięcia niekorzystnych zapisów z projektu.
Rada Naczelna zobowiązała również prezydium PIT do przygotowania skargi do Komisji Europejskiej w sprawie naruszenia przez polskiego ustawodawcę prawa europejskiego (prawa do odliczania podatku VAT przy nabyciu usług noclegowych lub gastronomicznych przy odsprzedaży tych usług na zasadach ogólnych). Mimo korzystnego wyroku NSA w tej sprawie Ministerstwo Rozwoju i Finansów nadal nie usunęło naruszenia prawa. W dalszym ciągu zakaz odliczania podatku VAT od nabywanych usług gastronomicznych oraz noclegowych obejmuje podatników nabywających te usługi w celu świadczenia usług turystycznych. Jeśli nie zmieni się to w najbliższej przyszłości, izba wystosuje w tej sprawie skargę do KE.
Atmosfera podczas posiedzenia Rady Naczelnej jednoznacznie wskazuje na to, że organy administracji państwowej w dalszym ciągu są nieprzychylne branży turystycznej i nie są skłonne do stworzenia prawa sprzyjającego jej działalności. Polska Izba Turystyki zamierza więc szukać pomocy u wszystkich dostępnych instytucji przychylnych polskiej turystyce, w tym w instytucjach europejskich.
Podczas posiedzenia rady podjęto też temat aktywności przedstawicieli branży turystycznej. Aktywność ta nie jest wysoka, mimo że kwestii do rozwiązania jest mnóstwo. Niestety, nawet wśród osób bezpośrednio dotkniętych rozmaitymi problemami dominuje postawa roszczeniowa. Obecnie rzeczywistość wymaga od przedsiębiorców wzięcia sprawy we własne ręce. Jeśli przedsiębiorcy sami nie wywalczą sobie korzystniejszych warunków działania, nikt tego za nich nie zrobi. Aby sprawniej rozwiązywać problemy branży i zgłaszać je Radzie Naczelnej, warto podjąć działania w Komisji Problemowo-Statutowej, która została powołana podczas poprzednich posiedzeń Rady Naczelnej.
Rada omówiła też bieżące projekty i sprawy związane z funkcjonowaniem izby oraz biura wykonawczego. Prezes PIT poinformował członków rady o stanie negocjacji z PLL LOT fakturowania sprzedaży biletów lotniczych. Wybrano też członków komisji stałych i zespołów problemowych. Posiedzenie Rady Naczelnej odbywało się podczas targów Grecka Panorama organizowanych przez firmę North Events. Dzięki jej gościnności Rada Naczelna PIT obradowała w Loży Platynowej na Stadionie Narodowym.