Zagraniczne wakacje Polaków 2017 – Konferencja prasowa PIT –

Polska Izba Turystyki sporządziła i opublikowała raport podsumowujący trendy w turystycznym sezonie letnim 2017, pokazujący preferencje klientów polskich biur podróży. Premiera raportu odbyła się podczas konferencji prasowej 29 sierpnia 2017. Całość możecie przeczytać pod artykułem.

Raport Polskiej Izby Turystyki powstał w oparciu o wyniki sprzedaży trzech członków izby wiodących w internetowej sprzedaży pakietów turystycznych. Raport pokazuje, jakie kierunki wybierali Polacy udający się na letnie wakacje w tym roku, jakie były ich preferencje co do standardu zakwaterowania, terminu wyjazdu i rezerwacji i środka transportu. Zbadano też średnie ceny rezerwacji i pojedynczego pakietu.

Zainteresowanie mediów publikacją było bardzo duże, w konferencji prasowej wzięło udział ok. 30 dziennikarzy, w tym ogólnopolskich stacji radiowych i telewizyjnych. Wydźwięk konferencji był pozytywny dla branży, raport pokazuje bowiem, że polski konsument jest coraz bardziej dojrzały i świadomie stawia na coraz większą jakość usług turystycznych.

Raport „Zagraniczne wakacje Polaków 2017” był pierwszą tego typu publikacją. Jej formuła będzie przedmiotem dalszych prac, a w kolejnych edycjach grono partnerów raportu będzie rozszerzane.

 Pliki do pobrania

Astana Expo 2017 – zdjęcia

Jeszcze rzut okiem na Astana Expo 2017. Jak informowaliśmy wcześniej członkowie Polskiej Izby Turystyki wzięli udział w Expo 2017 w Astanie. W dniach 26-27 czerwca odbyła się międzynarodowa konferencja dla touroperatorów, a 28 czerwca br., warsztaty dla polskiej i kazachskiej branży turystycznej. W wydarzeniach wzięło udział kilka polskich biur, na miejscu była też Prezes wielkopolskiego oddziału PIT, Karolina Gnusowska – Weiss. Zobaczcie zdjęcia.

Zadbaj o kondycję na wakacjach

Lato, słońce, piasek i ciepłe morze… Idealnie, prawda? Wystarczy wbić się w strój kąpielowy i korzystać z wolności, jaką oferuje wymarzony urlop. Tylko czasem trudno wbić się w ten kostium. Zwłaszcza po długim okresie jesienno zimowym kiedy to (celowo) pozwalamy naszemu ciału przybrać nieco warstw chroniących przed zimnem – jasne:)
I jak tu się pokazać?

Z pomocą przychodzi Grecos z programem Grecos Active by Ewa Chodakowska. Wyszkoleni trenerzy czekają na turystów już w 35 hotelach. Pakiet pozwala wzbogacić wakacyjny relaks o aktywność sportową i troskę o formę. To połączenie przyjemnego z pożytecznym – rodzinnych wakacji i zbalansowanej aktywności fizycznej. W czasie treningów dzieci bawią się w Klubie Delfinki, a Ty przekuwasz masę w rzeźbę.

Zadbaj o siebie na wakacjach – sprawdź szczegóły: https://www.grecos.pl/grecos-active

PIT na Expo 2017 w Astanie

Członkowie Polskiej Izby Turystyki wzięli udział w Expo 2017 w Astanie. W dniach 26-27 czerwca odbyła się międzynarodowa konferencja dla touroperatorów, a 28 czerwca br., warsztaty dla polskiej i kazachskiej branży turystycznej.

W trakcie trwania warsztatów odbyła się prezentacja największych atrakcji turystycznych Polski, a także rozmowy stolikowe B2B. Na przyjazd do Astany zdecydowało się kilku czołowych polskich touroperatorów zainteresowanych rynkiem kazachstańskim: Furnel Travel, Intour Polska, Weiss Travel.

Celem wyjazdu do Astany była promocja polskiej oferty turystycznej w Kazachstanie, którego obywatele coraz częściej podróżują i zainteresowani są wypoczynkiem w Europie, turystyką krajoznawczą, zakupową oraz ofertą SPA & Wellness.

Polska Izba Turystyki od kilku lat podejmuje kroki zmierzające do zwiększenia ruchu przyjazdowego z Kazachstanu do Polski. Rozwojowi wymiany turystycznej pomiędzy Polską a Kazachstanem sprzyja bezpośrednie połączenie lotnicze na trasie Warszawa-Astana, uruchomione przez PLL LOT 29 maja 2017 r.

Touroperatorzy wyślą dzieci na bezpłatne wakacje

W ramach akcji Zostań Ambasadorem PIT i „Podaruj dzieciom wakacyjne słońce” zorganizowanej przez Polską Izbę Turystyki oraz Fundację Innopolis ponad 20 dzieci będących w trudnej sytuacji ekonomicznej i życiowej pojedzie w tym roku na kolonie i obozy.

Ponad jedna trzecia polskich dzieci nie wyjechała w 2016 roku na wakacje. Jak wynika z badań CBOS, wśród rodzin z dziećmi w wieku szkolnym, 34 proc. nie wysłało w 2016 roku żadnego z nich na letni wypoczynek, a 10 proc. wysłało jedno z dzieci. Niewiele ponad połowa (56 proc.) rodzin wysłała wszystkie dzieci na co najmniej tygodniowy wypoczynek.

Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy jest brak pieniędzy – wskazało ją 38 proc. respondentów – oraz brak możliwości wyjazdu (28 proc.).

„Ubolewamy nad tym, że odsetek dzieci, które nie mogą cieszyć się wyjazdami wakacyjnym jest tak duży. Najmłodsi mają przecież prawo do takich samych szans życiowych, jak ich rówieśnicy.” – mówi Paweł Niewiadomski, prezes PIT.

Dlatego Polska Izba Turystyki i zrzeszeni w niej organizatorzy turystyki wraz z fundacją Innopolis postanowili podjąć próbę przynajmniej częściowej zmiany tej sytuacji.

„Uważamy, że możliwość wyjechania na wakacje powinna mieć jak największa liczba dzieci, a w szczególności te, które zostały przez los pozbawione wielu innych życiowych możliwości. Dla rozwijających się młodych ludzi wyjazd wakacyjny jest bardzo ważnym doświadczeniem, które pomaga nawiązać nowe relacje, poszerzyć wiedzę o świecie, zdobyć nowe doświadczenia i umiejętności społeczne. Nasi darczyńcy, biorący udział w akcji podzielają pogląd, że nie powinno się pozbawiać tej szansy dzieci, które są w trudnej sytuacji życiowej.” – mówi Małgorzata Karwat z Rady Naczelnej PIT, koordynator akcji.

Dzięki wsparciu ze strony przedsiębiorców dzieci będące pod opieką fundacji Innopolis wyjadą w tym roku na wakacje, otrzymując darmowy udział w imprezach turystycznych dobranych do swojego wieku i zainteresowań. Darczyńcami w akcji „Podaruj dzieciom wakacyjne słońce” zostali: Almatur Opole, Almatur Warszawa, BUT, Galaktyka Travel, Harctur, Krystad, Logos Tour, NAT, Polan Travel, BP Polonus, Poszukiwacze Przygód, Rego-bis, Szarpie Travel, Surfround, Tourist Polska, Wonderlands i Veneto.

„Cieszymy się, że już w pierwszej edycji naszej akcji wzięło udział kilkunastu przedsiębiorców, którzy ufundowali dzieciom wypoczynek wakacyjny. Świadczy to o poczuciu społecznej odpowiedzialności i jest dobrym prognostykiem na przyszłość. Mam nadzieję, że w kolejnych latach akcja będzie się rozwijała jeszcze lepiej i przyciągnie większą grupę darczyńców.” – dodaje Paweł Niewiadomski.

Akcja charytatywna jest tylko jednym z wielu działań PIT na rzecz turystyki dzieci i młodzieży. Izba od lat aktywnie działa na rzecz poprawy bezpieczeństwa wypoczynku, zabiegając o zmiany w prawie, promując dobre praktyki i organizując akcje edukacyjne na temat zorganizowanych wyjazdów dla dzieci. PIT zwraca szczególną uwagę na to, aby sprawdzać, z jakim organizatorem dzieci wysyłane są na wakacje i aby wypoczynek ten spełniał wszystkie wymogi prawne.

Intensywny rok dla PIT

Rok 2016 był jednym z najbardziej aktywnych okresów w wieloletniej działalności PIT w zakresie działań legislacyjnych. Pokazał jasno, jak istotna jest rola Izby jako jedynej instytucji pilnującej interesów branży na polu legislacyjnym. W wielu wypadkach to wyłącznie Izba stała pomiędzy branżą turystyczną a absurdami prawnymi, które – gdyby nie zostały w porę zauważone – mogłyby sparaliżować działalność przedsiębiorców.  Gdyby nie ostry sprzeciw PIT i zaangażowanie Izby w wyeliminowanie niekorzystnych dla branży rozwiązań legislacyjnych, projekty najważniejszych dla branży turystycznej ustaw mogły zawierać m.in:

  • ograniczenie możliwości dystrybucji ubezpieczeń turystycznych przez biura podróży
  • obowiązek objęcia opiekunów grup minimalną stawką godzinową
  • uciążliwe dla agentów i touroperatorów obowiązki dotyczące przekazywania danych pasażerów lotniczych
  • obowiązek uzyskiwania kosztownych gwarancji bankowych przez agentów IATA
  • utrzymanie obowiązku zawierania w umowie o imprezę turystyczną precyzyjnych informacji o terminie rozpoczęcia i zakończenia imprezy.

PIT zdołała też wprowadzić kilka korzystnych zmian do ustawy o TFG mimo bardzo nieprzychylnej postawy ze strony legislatorów (choć TFG dalej nie jest rozwiązaniem, o które zabiegaliśmy). Prace nad kolejnymi aktami prawnymi, w tym nad ustawą o imprezach turystycznych trwają, a Izba dalej spełnia swoją rolę bufora pomiędzy branżą turystyczną a szkodliwym prawodawstwem. Dla przykładu, choć prace nad ustawą trwały kilkanaście miesięcy, właściwe konsultacje społeczne – zaledwie 10 dni roboczych. Jedynie odpowiednie przygotowanie merytoryczne i wieloletnia praca ekspertów PIT pozwoliły zgłosić kilkadziesiąt uwag i poprawek do tej ustawy.

Miliony zaoszczędzone na stawce minimalnej

Dzięki działaniom PIT touroperatorzy zaoszczędzą miliony złotych rocznie, nie mając obowiązku trzymania się ustawowej minimalnej stawki godzinowej dla opiekunów grup turystycznych. Piloci i przewodnicy również – wbrew pierwszemu wrażeniu – zyskają na wyłączeniu spod zakresu ustawy, ponieważ gdyby ta weszła w życie w proponowanym kształcie, touroperatorzy byliby zmuszeni do zatrudniania ich na o wiele gorszych warunkach bądź nie byliby w ogóle w stanie prowadzić działalności.
Projekt ustawy o minimalnej stawce godzinowej za pracę na umowę-zlecenie i w ramach samozatrudnienia został 21 lipca 2016 przyjęty w Senacie.

Agent dalej sprzeda ubezpieczenie turystyczne

Dzięki działaniom PIT agenci turystyczni nie zostaną wyeliminowani z rynku sprzedaży ubezpieczeń turystycznych. Po osiągnięciu kompromisu na poziomie europejskim, PIT była jedyną instytucją branżową zaangażowaną w prace na szczeblu krajowym. Ponieważ dyrektywa, z zapisów której udało się wyłączyć agentów turystycznych, ma charakter minimalnej harmonizacji, Polska ma prawo na poziomie krajowym wprowadzić ostrzejsze przepisy. Takie też były plany Ministerstwa Finansów, jednak po interwencji Izby, branża turystyczna będzie wyłączona spod przepisów ustawy.

Cios w szarą strefę w turystyce młodzieżowej

Na skutek działań Izby dziesiątki podmiotów organizujących dotychczas nielegalnie wyjazdy dla dzieci i młodzieży zaczęło rejestrować działalność organizatora bądź rezygnować z organizacji wypoczynku. W 2016 roku pozytywnie zakończyły się starania PIT o wprowadzenie szeregu istotnych dla branży zmian w prawie oświatowym. Została zmieniona ustawa o systemie oświaty w aspekcie organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Zmiany te weszły w życie przed wakacjami, co w znacznym stopniu poprawiło bezpieczeństwo najmłodszych uczestników imprez turystycznych, jakimi są kolonie i obozy poprzez dokładną weryfikację organizatora przy zgłaszaniu wypoczynku do Kuratorium Oświaty.

Nowa umowa agencyjna z LOT odroczona

Dzięki działaniom PIT PLL LOT odłożył w czasie obowiązek podpisania nowej umowy agencyjnej. Plany zakładały, że od 1 lipca agenci otrzymają do podpisania nową umowę, w której nałożony na nich zostanie obowiązek przekazywania przewoźnikowi wystawionych faktur, na których sprzedawcą będzie wykazany PLL LOT S.A., a wystawcą agent. Ma to związek z wprowadzeniem Jednolitego Pliku Kontrolnego. PIT we współpracy ze Zrzeszeniem Agentów IATA, podjęła działania mające na celu ochronę interesów agentów. Dzięki prowadzonym negocjacjom termin wprowadzenia nowej umowy został odłożony w czasie, dopóki nie zostanie zawarte porozumienie w tej sprawie.

Biura nie muszą szacować zaliczek

Polska Izba Turystyki wygrała proces w WSA w sprawie marży od zaliczek. W wydanym 12 maja 2016 r. wyroku (sygn. III SA/Wa 1767/15) sąd uchylił niekorzystną interpretację Ministra Finansów potwierdzając stanowisko Polskiej Izby Turystyki oraz słuszność zarzutów przedstawionych w skardze. Zdaniem sądu, otrzymanie zaliczki na poczet świadczonej usługi turystyki opodatkowanej w systemie VAT marża nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku VAT, gdyż na moment jej otrzymania nie jest możliwe ustalenie podstawy opodatkowania.
Ponadto sąd potwierdził, że obecnie obowiązujące przepisy podatkowe – wbrew opinii Ministra Finansów – nie przewidują obowiązku szacowania podstawy opodatkowania w celu wyliczenia i zadeklarowania przez podatnika świadczącego usługi turystyki należnego podatku VAT. Omawiany wyrok został co prawda wydany w indywidualnej sprawie, jednak utrwalił kształtujący się już kierunek linii orzeczniczej sądów administracyjnym w tym zakresie.

UE nie nałoży nowych obowiązków na agentów

Na skutek lobbingu w ECTAA branża turystyczna została wyłączona spod zakresu Dyrektywy w sprawie PNR, która została przyjęta w kwietniu 2016 r. Dzięki tym staraniom, to kraje członkowskie zdecydują czy nakładać na agentów i touroperatorów obowiązek przekazywania danych pasażerów. Kolejny etap lobbingu odbędzie się na poziomie wdrażania dyrektywy do prawa krajowego, jednak na razie branża uniknęła wprowadzenia tego obowiązku odgórnie na poziomie prawa unijnego.

Agenci IATA zwolnieni z obowiązków

W efekcie działań Polskiej Izby Turystyki – agenci IATA zostali zwolnieni z obowiązku uzyskiwania kosztownych gwarancji bankowych. Pierwszego stycznia 2016 roku weszły w życie nowe, zaostrzone kryteria finansowe oceny agentów IATA w Polsce. Każde biuro – w zależności od osiągniętych wskaźników finansowych – musiało przedstawić o gwarancję bankową, pokrywającą ryzyko sprzedaży biletów. Uzyskanie gwarancji jest bardzo trudne, wymagane są wysokie zabezpieczenia, ponadto gwarancje te są kosztowne.
W celu uniknięcia tych bardzo wysokich obciążeń finansowych od 1 stycznia 2016 ponad 80% polskich biur podróży – agentów IATA przystąpiło do programu IATA Agency Default Insurance (ubezpieczenie od ryzyka niewykonania zobowiązania przez agencję IATA). Program ten obejmuje ubezpieczenie 100% rocznej sprzedaży biletów lotniczych, zaś jego koszt dla biura podróży – to 3 zł od jednego sprzedanego biletu

Polski wiceprezes ECTAA

Prezes PIT Paweł Niewiadomski został wiceprezesem Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży (ECTAA) w kadencji 2016-2018. Prezes PIT jest jedynym przedstawicielem naszego regionu oraz krajów Grupy Wyszehradzkiej. Paweł Niewiadomski jest Wiceprezesem ECTAA po raz trzeci. W poprzednich latach pełnił tę funkcję w kadencji 2004 – 2006 oraz w kadencji 2010 – 2012.
Dzięki mocnej pozycji PIT w ECTAA udaje się wprowadzić w wielu sprawach polski punkt widzenia, lepiej reprezentować członków na forum międzynarodowym i poruszyć wiele spraw istotnych z punktu widzenia polskiej branży.

Nowi partnerzy międzynarodowi

W 2016 roku Polska Izba Turystyki nawiązała nowe relacje z ważnymi partnerami na arenie międzynarodowej. Nawiązano partnerstwo z grecką firmą North Events, czego efektem było I Forum Polsko-Greckie, podpisano porozumienie o współpracy z Kazachstanem. Przedstawiciele PIT brali udział w formalnych i nieformalnych spotkaniach oraz rozmowach z przedstawicielami m.in.: Dubaju, Cypru, Turcji, Tunezji, Egiptu, Rumunii i Niemiec. Podjęte zostały starania o wspólne organizowanie wydarzeń dla członków izby. Rozmowy te mają zaowocować w latach kolejnych.

Organizacja wydarzeń w kraju

PIT była w 2016 bardzo aktywna jeśli chodzi o organizację i udział w wydarzeniach branżowych w Polsce. Zorganizowano I Kongres Pilotażu i Przewodnictwa, który przyciągnął mnóstwo chętnych. Współorganizowano Kongres Turystyki Polskiej w Świdnicy, a także konferencje w Augustowie i Zabrzu. Przedstawiciele PIT brali udział w spotkaniach, konferencjach o zasięgu ogólnopolskim, reprezentowali izbę podczas targów i posiedzeń komisji sejmowych.

Rozszerzenie oferty szkoleniowej

W roku 2016 PIT była organizatorem i współorganizatorem wielu szkoleń dla branży.
Na szczególną uwagę zasługuje kontynuowanie współpracy z Małopolskim Instytutem Studiów Podatkowych i Instytutem Modzelewskiego przy organizacji szkoleń dla branży w sprawie VAT w turystyce. Specjalistyczne spotkania cieszyły się dużym powodzeniem wśród przedsiębiorców, PIT obserwuje ciągłe zapotrzebowanie w branży na tego typu wydarzenia.

Reakcja na sytuacje kryzysowe

W 2016 roku kontynuowano prace nad udoskonaleniem polityki medialnej i informacyjnej, szczegółowo opisane w sprawozdaniu za rok 2015. PIT usprawniła procedurę zarządzania kryzysowego, która w 2016 roku została wdrożona m.in. podczas kryzysu w Turcji w szczycie sezonu letniego. Na skutek wyważonej reakcji PIT i skoordynowanych działań informacyjnych zniwelowano po części negatywny dla branży wydźwięk tych wydarzeń.

Nowoczesna organizacja pracy

Kontynuowano również zmiany w Biurze Wykonawczym PIT. Dokończono wdrożenie CRM Vision i całkowicie oparto pracę już wyłącznie na tym systemie. Dzięki temu pracownicy BW mogą sprawniej administrować bazą danych członków oraz sprawami finansowymi.

Lato nad Wartą – najlepiej

Plażing w mieście? Tylko nad Wartą! Sprawdź co, gdzie i jak?

Plaże miejskie w Poznaniu oficjalnie otwarte. Bo niby gdzie ma się toczyć letni relaks w mieście jeśli nie nad Wartą. W tym roku na wszystkich spragnionych lata czekają plaże miejskie na Szelągu, Chwaliszewie oraz Wildzie. A tam oczywiście leżaki, hamaki, parasole, strefy grillowe, sprzęt do tenisa stołowego, a nawet jacuzzi. Do tego bogata oferta wydarzeń – m.in. koncerty, warsztaty czy turnieje piłki plażowej. Chcecie być na bieżąco? Odwiedzajcie te adresy:
bit.ly/PlazaMiejskaSzelag
bit.ly/PlazaMiejskaChwaliszewo
bit.ly/PlazaMiejskaWilda

fot Michał Kaczmarek

Zapisz

Zapisz

WZD PIT przyjęło kierunek zmian w izbie

Większa dostępność Izby dla jej członków, sprawniejsze zarządzanie oraz zobowiązanie zarządu do wdrożenia modernizacji w funkcjonowaniu PIT – to najważniejsze zmiany i postanowienia przyjęte podczas Walnego Zgromadzenia Delegatów.

Coroczne zebranie delegatów reprezentujących członków Izby odbyło się 24 maja 2017 r. w warszawskim hotelu Felix. Podczas walnego zgromadzenia delegaci wysłuchali sprawozdania prezesa PIT z działalności Rady Naczelnej w 2016 r., sprawozdania Naczelnej Komisji Rewizyjnej i Skarbnika PIT oraz przyjęli prowizorium budżetowe na rok 2017.

Przedstawiając sprawozdanie z działalności, prezes PIT podkreślił, że obecnie najważniejszą rolą PIT jest monitorowanie bieżących prac legislacyjnych oraz pilnowanie interesów branży. Przypomniał, że w 2016 r. PIT była często jedynym samorządem branżowym, który na poziomie legislacji europejskiej i krajowej reagował na absurdy prawne szykowane dla przedsiębiorców.

Gdyby nie ostry sprzeciw PIT i zaangażowanie Izby w wyeliminowanie niekorzystnych dla branży rozwiązań legislacyjnych, projekty najważniejszych dla branży turystycznej ustaw mogły zawierać m.in:

  • ograniczenie możliwości dystrybucji ubezpieczeń turystycznych przez biura podróży
  • obowiązek objęcia opiekunów grup minimalną stawką godzinową
  • uciążliwe dla agentów i touroperatorów obowiązki dotyczące przekazywania danych pasażerów lotniczych
  • obowiązek uzyskiwania kosztownych gwarancji bankowych przez agentów IATA.
  • utrzymanie obowiązku zawierania w umowie o imprezę turystyczną precyzyjnych informacji o terminie rozpoczęcia i zakończenia imprezy

Prezes PIT przytoczył kilka najważniejszych pozytywnych zmian dla branży będących efektem działań PIT: Miliony zaoszczędzone przez przedsiębiorców w wyniku nieobjęcia opiekunów grup stawką minimalną, możliwość sprzedaży ubezpieczeń turystycznych przez agentów na dotychczasowych warunkach, wyeliminowanie z projektu ustawy o imprezach turystycznych części zapisów niezgodnych z Dyrektywą EU, znaczne ograniczenie działalności szarej strefy w turystyce młodzieżowej, odroczenie wprowadzenia nowej umowy z PLL LOT dla agentów IATA, zwolnienie agentów IATA z obowiązku uzyskiwania kosztownych gwarancji bankowych oraz z obowiązku corocznego badania bilansu przez biegłych księgowych.

Paweł Niewiadomski zreferował również działalność Izby na arenie międzynarodowej, nawiązane kontakty z nowymi partnerami, przypomniał najważniejsze wydarzenia organizowane przez PIT oraz podsumował działania wizerunkowe Izby.

Po przyjęciu sprawozdania przyszedł czas na dyskusję o kształcie przyszłej działalności Polskiej Izby Turystyki. Andrzej Kindler zaprezentował autorski projekt prezesa PIT, zakładający korekty w funkcjonowaniu organizacji oraz zobowiązujący władze Izby do przygotowania kolejnych reform. Celem tych zmian ma być doprecyzowanie roli Izby w dzisiejszej sytuacji rynkowej, otwarcie się Izby na swoich członków i na mniejsze firmy, a także usprawnienie zarządzania organizacją.

Część zmian Walne Zgromadzenie Delegatów przyjęło od razu, pozostałe będą przygotowywane przez Radę Naczelną i zaproponowane podczas kolejnych walnych zgromadzeń.

Ważną modyfikacją w statucie przyjętą przez WZD jest powrót do formuły walnych zgromadzeń otwartych dla wszystkich członków Izby. Dzięki rezygnacji z reprezentowania oddziałów przez delegatów, na kolejnych walnych zgromadzeniach każdy z członków PIT będzie mógł zabrać głos w ważnej dla niego sprawie oraz aktywniej uczestniczyć w pracach Izby.

Zrezygnowano również z konieczności utrzymywania konkretnej liczby stałych komisji, dzięki czemu będzie można je powoływać wyłącznie wtedy gdy zajdzie taka faktyczna potrzeba. To pozwoli lepiej zorganizować pracę w PIT tak, aby skupić się na konkretnych celach i problemach.

Dokonano też zmian statutowych dotyczących składu prezydium Izby, dając możliwość rozszerzenia jego składu do 10 osób. Zmieniono też nazwę Rady Naczelnej, która od tej pory będzie funkcjonowała jako „Rada Izby”.
Dokonano też korekty doprecyzowującej tryb zwołania Walnego Zgromadzenia PIT w przypadku gdy nie jest to walne zgromadzenie sprawozdawczo-wyborcze.

WZD zobowiązało też radę naczelną do opracowania stosownych rozwiązań:

  • nowej formuły naliczania składek członkowskich ze wskazaniem konieczności przejęcia ciężaru finansowania działań legislacyjnych przez największe podmioty i zwiększenie dostępności do izby dla małych podmiotów
  • regulaminu członkostwa w izbie porządkującego stan obecny i otwierającego izbę na potencjalnych członków, wskazującego aspekty aktywności izby, której poszczególne grupy członków mogą oczekiwać
  • kompleksowej aktualizacji statutu izby, otwierającego ją na obecne wyzwania, zwiększającego wpływ członków na izbę, wprowadzającego skuteczniejszą strukturę zarządzania.

WZD zobowiązało też Radę do dalszego zabiegania o poprawienie projektu ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, mimo zakończenia etapu konsultacji społecznych.

Jubileuszowy Poznań za Pół Ceny dzisiaj i jutro

Już po raz dziesiąty będzie można skorzystać z atrakcji Poznania i okolic z rabatem. Jubileuszowy “Poznań za pół ceny” odbędzie się w weekend 29 i 30 kwietnia. Program pozwala na zaplanowanie całego pobytu: od noclegów, przez ofertę kulinarną aż po rozmaite atrakcje.

100 procent atrakcji za 50 procent ceny

Zarówno dla poznaniaków, jak i turystów akcja jest okazją, by przekonać się jak atrakcyjnym miastem jest Poznań. Tylko w ten jeden specjalny weekend w roku 29-30 kwietnia będzie można się o tym przekonać z 50-procentowym rabatem. Noclegi w hotelach czterogwiazdkowych zaczynają się już od 140 złotych. Będzie można także sprawdzić jak sobie radzą poznańskie restauracje i oczywiście pozwiedzać muzea, wziąć udział w warsztatach lub odwiedzić popularne od kilku lat “escape rooms”. Te ostatnie w tym roku zapraszają między innymi fanów grozy.

Nowości nad Wartą i Chopin po japońsku

Wśród nowości zwracają uwagę atrakcje nad rzeką Wartą. Za pół ceny będzie można wziąć udział w spływie, wynająć kajak, tratwę lub motorówkę. Tych, którzy wolą twardy grunt pod nogami, ale lubią przyrodę mogą skusić wycieczki po Ogrodzie Botanicznym UAM.

W niedzielę będzie można wysłuchać koncertu chopinowskiego w wykonaniu Japonki Shizuki Okumuru. Warto podkreślić, że odbędzie się on w Sali Białej Urzędu Miasta, czyli we wnętrzach, w których w 1828 roku zagrał sam Chopin. Organizatorem jest Teatr Muzyczny, wstęp bezpłatny (wejściówki do odbioru w Centrum Informacji Miejskiej).

Będzie to także okazja, by odwiedzić nowo otwarte Muzeum Sztuk Użytkowych na Wzgórzu Przemysła. Miłośników kultury zapewne zainteresują również propozycje Teatru Nowego

Nie zabraknie programu turystycznego. Lech Browary Wielkopolski zapraszają na przedpremierowe oprowadzenie w gwarze poznańskiej. Na turystów i poznaniaków będzie czekać także cały pakiet bezpłatnych wycieczek tematycznych, przygotowanych także w języku angielskim i niemieckim.

To tylko kilka nowości z bogatego programu dziesiątej edycji “Poznania za pół ceny”. Jego pełną wersję można odnaleźć na stronie www.poznanzapolceny.pl oraz na profilu www.facebook.com/polceny.

Dziewięć lat i ponad pół miliona usług

Jubileuszowy “Poznań za pół ceny” to także okazja do podsumowania. Organizatorem od samego początku jest Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna. Podczas pierwszej edycji w 2008 roku można było skorzystać ledwie z 36 atrakcji. W ciągu ostatnich lat ich liczba ustabilizowała się na poziomie około 150-180 atrakcji, zlokalizowanych w samym Poznaniu, ale także w jego okolicach. Łącznie w ciągu ostatnich dziewięciu lat “Poznań za pół ceny” przyciągnął ponad 224 tysiące uczestników, zarówno mieszkańców, jak i turystów. Skorzystali oni z blisko 537 tysiąca usług, które znalazły się w programie imprezy. Dane te udało się zgromadzić dzięki współpracy z zespołem Katedry Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, który badał akcję od samego początku.

Warto dodać, że sam pomysł na wykorzystanie wyprzedaży w promocji turystycznej narodził się w Poznaniu. Został doceniony przez branżę turystyczną, czego dowodem są liczne nagrody, z wyróżnieniem Polskiej Organizacji Turystycznej „Najlepszy Produkt Turystyczny” (2009). “Poznań za pół ceny” stał się także inspiracją dla wielu miast, m.in. Gdańska, Torunia czy Zakopanego, a w ubiegłym roku koncepcję podchwyciło Ministerstwo Sportu i Turystyki organizując ogólnopolską akcję “Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny”.

Rada Naczelna PIT: z szarą strefą walczmy jakością

Przeciwdziałaniu szarej strefie w usługach turystycznych poświęcona była znaczna część wczorajszego posiedzenia Rady Naczelnej PIT, które odbyło się w Toruniu 29 marca 2017.

Członkowie Rady Naczelnej obradowali w hotelu Gromada, na zaproszenie LOT Toruń oraz Urzędu Miasta Toruń. W pierwszej części posiedzenia uczestnicy zapoznali się z najnowszymi informacjami na temat promocji regionu i miasta Toruń wysłuchawszy prezentacji gospodarzy: Wicemarszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Zbigniewa Ostrowskiego, dyrektor Wydziału Sportu i Turystyki Urzędu Miasta w Toruniu Marioli Soczyńskiej, dyrektor Kujawsko-Pomorskiej Organizacji Turystycznej Agnieszki Kowalkowskiej i dyrektora hotelu Gromada w Toruniu Jacka Wojciechowskiego.

Następnie rozpoczęły się obrady, podczas których sporo czasu przeznaczono na sesję merytoryczną dotyczącą przeciwdziałaniu szarej strefy w usługach turystycznych. W związku z tym, że na ukończeniu są prace nad wdrożeniem do polskiego prawa Dyrektywy 2015/2302, uczestnicy posiedzenia spróbowali przewidzieć, w jakim stopniu nowe przepisy mają szansę ograniczyć dotychczasową działalność pozaprawną niektórych podmiotów świadczących usługi turystyczne.

Prezes PIT Paweł Niewiadomski poinformował , że w projekcie ustawy Ministerstwo Sportu i Turystyki zawarło większość uwag mających podstawowe znaczenie dla funkcjonowania przedsiębiorców. Nie uwzględniono natomiast (choć zaproponowano dalsze prace) poprawek w obszarach dotyczących turystyki biznesowej i szarej strefy. Zaniechanie doprecyzowania zastosowanych w dyrektywie pojęć, takich jak „okazjonalnie”, może stworzyć luki prawne umożliwiające nieuczciwym przedsiębiorcom dalszą działalność w szarej strefie, co ma negatywny wpływ m.in. na bezpieczeństwo klientów. Być może należy więc przygotować się do podjęcia kolejnych działań, również pozalegislacyjnych, mających na celu ograniczenie wpływu szarej strefy.

Jak zauważył wiceprezes PIT Andrzej Kindler, na przedsiębiorców działających legalnie nakładane są coraz to nowe ograniczenia i obowiązki, ci jednak którzy działają poza prawem nie odczuwają skutków zaostrzania przepisów. W związku z tym być może – przewrotnie – należałoby raczej dążyć do deregulacji usług turystycznych, a samemu skupić się na promowaniu jakości i pozyskiwaniu zaufania klientów. Ci bowiem wybierają przedsiębiorców ze względu na konkurencyjność nie według tego, czy usługodawca posiada wpis do rejestru i pozwolenie na działalność.

Ponadto uzgodniono, że należy podjąć wszelkie działania mające na celu zwiększanie świadomości klientów poprzez akcje promocyjne na rzecz korzystania z usług legalnie działających profesjonalistów, podobnie jak rządowy spot „Biało-czerwoni biorą paragony”. Dla branży nie jest zrozumiałe, dlaczego państwo dopuszcza do prowadzenia tego typu działalności, skoro w jej efekcie znacznie uszczuplane są wpływy do budżetu. Jedną z akcji przeciwdziałających korzystaniu z takich usług mogłoby być rozpropagowanie przez MSiT faktu wprowadzenia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który daje klientom legalnie działających biur podróży całkowitą ochronę finansową w razie niewypłacalności organizatora.

Wśród innych tematów poruszonych podczas posiedzenia Rady Naczelnej znalazły się: informacja na temat stanu prac nad implementacją Dyrektywy 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, informacja na temat stanu prac nad implementacją Dyrektywy 2016/97 w sprawie dystrybucji ubezpieczeń oraz postanowienie NSA z dnia o skierowaniu pytania prejudycjalnego w zakresie podatku VAT.

Małgorzata Karwat przedstawiła Członkom Rady Naczelnej założenia akcji charytatywnej Polskiej Izby Turystyki „Podaruj dzieciom wakacyjne słońce”. Jest ona organizowana na rzecz dzieci z domów dziecka i dotkniętych ciężką sytuacją ekonomiczno-rodzinną. Do udziału zachęcani są touroperatorzy, którzy są w stanie podarować dzieciom miejsca na wyjazdy wakacyjne w sezonie letnim 2017.

Rada Naczelna PIT odbywała się w Toruniu, na zaproszenie LOT Toruń i urzędu miasta oraz połączona była ze zwiedzaniem lokalnych atrakcji. Dzięki doskonałej organizacji ze strony miasta, w przeddzień obrad uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z turystyczną ofertą Torunia, zwiedzając m.in.: Żywe Muzeum Piernika, nowo odremontowany hotel Nicolaus, Fort IV Twierdzy Toruń oraz wytwórnię Toruńskie wódki gatunkowych (która od niedawna wprowadziła ofertę turystyczną zwiedzania zakładu). Na pozostałe atrakcje niestety zabrakło czasu.