Jak powinna wyglądać dokumentacja pracownicza od 1.01.2019 r. – szkolenie PIT

Polska Izba Turystyki zaprasza na szkolenie: Zmiany w prawie pracy 2018-2019 ze szczególnym uwzględnieniem branży turystycznej, które odbędzie się 8 lutego 2019 r. w Warszawie. Zarejestrować można się pod linkiem https://systemcoffee.pl/?lang=pl&go2rej=1&kid=881.

Termin: 8.02.2019 r. Czas: 11:00-16:00
Miejsce: Warszawa

Od 1 stycznia 2019 r. wchodzą w życie nowe przepisy regulujące zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej. Zakres zmian przewiduje m.in. wprowadzenie formuły elektronicznej prowadzenia dokumentacji, jak również nowe zasady prowadzenia akt osobowych. Równocześnie, od 25.5.2018 r. obowiązuje nowe, surowsze prawo danych osobowych, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych (tzw. RODO), które wymusiło zmianę podejścia do przechowywania i wykorzystywania danych osobowych.

Należy pamiętać, że zgodnie z przepisem przejściowym nowe zasady będą obowiązywać każdego pracodawcę, nie tylko tych, zatrudniających nowych pracowników. Oznacza to, iż teczka akt osobowych i pozostała dokumentacja każdego pracownika będą musiały być prowadzone według nowych zasad.

Organizowane przez PIT szkolenie ma na celu usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy z zakresu prawidłowego prowadzenia dokumentacji towarzyszącej zatrudnianiu pracowników. Dodatkowo celem szkolenia jest nabycie praktycznej umiejętności przygotowywania dokumentacji pracowniczej prawidłowej pod względem formy i treści. Znajomość tych przepisów pozwoli na uniknięcie wysokich kar administracyjnych związanych z nieadekwatnym do celu gromadzeniem danych osobowych.

Dla kogo? Oferta szkolenia skierowana jest do pracowników, którzy na co dzień mają do czynienia z dokumentami kadrowymi, członków zarządu i dyrektorów działów kadr i płac, managerów i specjalistów działów HR, księgowości, jak i pozostałej kadry menedżerskiej reprezentującej branżę turystyczną.

Program: 1. Zasady prowadzenia akt osobowych pracowników i archiwizacji dokumentacji pracowniczej.
2. Nowe zasady prowadzenia i archiwizowania dokumentacji pracowniczej na podstawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją.
3. Ochrona danych osobowych pracowników według RODO: pracodawca jako administrator danych.
4. Dokumenty pochodzące od kandydatów na pracowników.
5. Dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia, kwestionariusz osobowy pracownika.
6. Dokumenty związane z nałożeniem kary porządkowej – nowa część C w aktach osobowych.
7. Dokumenty dotyczące ustania stosunku pracy – część D akt osobowych.
8. Pozostała dokumentacja pracownicza w sprawach związanych ze stosunkiem pracy.
9. Umowy zlecenia, umowy o dzieło – zakres kontroli PIP i ZUS.

Wykładowca: Justyna Zając-Wysocka – radca prawny, doradca podatkowy, przewodnicząca zespołu ds. podatków PIT, członek komisji fiskalnej ECTAA. Doktorantka w Zakładzie Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, Dyrektor Departamentu Doradztwa Podatkowego i członek zarządu w Małopolskim Instytucie Studiów Podatkowych sp. z o.o. Wieloletni współpracownik polskich i międzynarodowych firm doradczych. Jeden z założycieli Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego z siedzibą w Krakowie. Członek polskiego Oddziału IFA (International Fiscal Association). Uczestnik licznych konferencji naukowych z zakresu prawa podatkowego. Specjalizuje się w obsłudze podmiotów gospodarczych w zakresie doradztwa prawno-podatkowego oraz obsługi sporów podatkowych. Interesuje się również opodatkowaniem spółek kapitałowych oraz procedurą sądowo-administracyjną. Jest autorką licznych publikacji eksperckich z zakresu prawa podatkowego oraz uznanym wykładowcą problematyki podatku od towarów i usług. Uznana za jednego z najlepszych doradców podatkowych w zakresie sporów podatkowych (IX Ranking Dziennika Gazety Prawnej).

Informacje organizacyjne:
CENA SZKOLENIA DLA CZŁONKÓW PIT – 250,00 PLN (wliczony podatek VAT 23%)
CENA SZKOLENIA DLA FIRM, KTÓRE NIE SĄ CZŁONKAMI PIT – 500,00 PLN (wliczony podatek VAT 23%)

NA SZKOLENIE ZAPISZ SIĘ, KLIKAJĄC TUTAJ

Gdzie w 2019 roku będzie wystawiać się Polska? Lista zagranicznych imprez targowych

Polska Organizacja Turystyczna udostępniła listę imprez targowych 2019, na których planowana jest organizacja Polskich Stoisk Narodowych. Zainteresowanych udziałem POT zaprasza do kontaktu z organizatorami poszczególnych stoisk: POT Warszawa lub ZOPOT.

Lista dostępna jest w dwóch wersjach: w ułożeniu rynkowym oraz chronologicznym, datami.

Aktualna lista targów zamieszczona jest również na stronie internetowej POT, w zakładce Działania – targi i wystawy, gdzie znajdą Państwo oferty udziału w poszczególnych stoiskach. Bezpośredni link: https://www.pot.gov.pl/pl/dzialalnosc/targi-i-wystawy

Pliki do pobrania

Poznań jednym z najlepszych celów podróży w Europie

Poznań w pierwszej piątce najlepszych celów podróży 2019 roku. Stolica wielkopolski jako jedyny kandydat w kraju dołączył turystycznej europejskiej czołówki plasując się na piątym miejscu dziesiątej edycji konkursu European Best Destinations

 Swą pozycję w pierwszej piątce konkursu na najlepsze cele podróży w Europie Poznań zawdzięcza swym mieszkańcom, turystom i sympatykom z całego świata. Na stolicę Wielkopolski zagłosowało ponad 43 tysiące osób. To najwięcej głosów, jakie zdobyło jakiekolwiek polskie miasto w dziesięcioletniej historii konkursu. W kampanię zachęcającą do udziału w konkursie zaangażowały się także dziesiątki instytucji.

– To sukces, który pokazuje jak ważna jest współpraca. Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w promocję konkursu i oddali swój głos na Poznań – mówi Jan Mazurczak, szef Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej.

– Wyróżnienia przyznawane przez European Best Destinations mają nie tylko znaczenie prestiżowe czy wizerunkowe. Wpływają też znacząco na rozwój turystyki w nominowanych i nagradzanych miastach. Powodem do dumy był już sam udział w tegorocznej edycji konkursu. Dobry wynik nie tylko cieszy, to sygnał, że jako Miasto idziemy w dobrym kierunku – tłumaczy Patryk Pawełczak, dyrektor Gabinetu Prezydenta UMP.
Tak wysoka pozycja Poznania jest powodem do satysfakcji, szczególnie, że konkurował z takimi miastami jak Wiedeń, Rzym, Ateny czy Berlin. Łącznie w konkursie oddano ponad 515 tysięcy głosów ze 153 krajów, a pierwsze miejsce zdobył Budapeszt.

Warto dodać, że sami organizatorzy, uzasadniając nominację Poznania wskazywali na bogatą i atrakcyjną historię miasta, różnorodność, świeżość i jakość jego oferty, studencką atmosferę oraz spore zainteresowanie miastem w mediach społecznościowych.

Organizatorem konkursu jest mająca siedzibę w Brukseli organizacja European Best Destinations, która od dekady promuje kulturę i turystykę w Europie. Organizowane przez nią konkursy są wskazówką dla milionów turystów i branży turystycznej gdzie warto się wybrać. Udział w konkursie to zatem możliwość wzmocnienia wizerunku miasta w skali międzynarodowej, ale także wymierne korzyści.

Organizatorzy szacują, że wartość zasięgu medialnego to ponad 10 milionów euro, a w nagrodzonych miastach liczba turystów wzrasta średnio o 15%. Warto dodać, że turystyka w Poznaniu odnotowuje stały wzrost od 15 lat. Liczba sprzedanych noclegów wzrasta o kilka procent rocznie i w ciągu ostatnich dwóch lat osiągnęła poziom 1,5 miliona.

Według badań Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, prowadzonych w ramach Poznańskiego Barometru Turystycznego, spośród turystów zagranicznych najchętniej odwiedzają Poznań Niemcy, Brytyjczycy i Hiszpanie. Coraz więcej pojawia się także Amerykanów, Izraelczyków i Chińczyków.

Warto także dodać, że pod koniec 2018 roku Poznań brał udział w innym konkursie organizowanym przez European Best Destinations. Wtedy internauci wybierali najlepsze jarmarki bożonarodzeniowe w Europie. Debiutujący w tej rywalizacji Poznań zajął bardzo wysoką szóstą lokatę.

Źródło: plot.poznan.pl

Zaliczki w turystyce Trybunał potwierdził konieczność wyliczania marży prognozowanej

W dniu 19.12.2018 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok dotyczący opodatkowania zaliczek w turystyce przez biura podróży (sprawa C-422/17, szef Krajowej Administracji Skarbowej przeciwko Skarpa Travel sp. z o.o. w Krakowie). Wniosek o wydanie orzeczenia w tej sprawie w trybie prejudycjalnym złożył w lipcu ubiegłego roku Naczelny Sąd Administracyjny.

– Można było spodziewać się wyroku tej treści, gdyż sędziowie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w większości przypadków podzielają opinię Rzecznika Generalnego, a ten już we wrześniu wypowiedział się w duchu niekorzystnym dla branży, przychylając się do zdania, że obowiązek podatkowy z tytułu zaliczki powstaje w chwili jej otrzymania – zauważa prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski, który uczestniczył w rozprawie 7 czerwca br. w Luksemburgu.

Zdaniem Polskiej Izby Turystyki, dzisiejsze rozstrzygnięcie Trybunału zdecydowanie nie służy interesom branży turystycznej i wskazuje na przyjęcie kierunku niekorzystnego dla polskich przedsiębiorców. Jego realizacja w praktyce będzie wymagać dostosowania przepisów bądź opublikowania przez Ministerstwo Finansów wiążących objaśnień dotyczących VAT marży w celu  ustalenia jasnych zasad określania marży prognozowanej, co wymaga głębokiej analizy. Polska Izba Turystyki, która w sprawie VAT marży od lat występuje w obronie interesów branży, chętnie włączy się w prace nad znalezieniem rozwiązania, które mimo nieprzychylnego wyroku TSUE, pozwoli przyjąć wykładnię jak najbardziej korzystną dla przedsiębiorców. Liczymy na to, że dzięki współpracy z Ministerstwem uda się wypracować stanowisko uwzględniające interesy polskiej branży turystycznej.

Chodzi o spór co do momentu opodatkowania zaliczek uzyskiwanych od klientów według szczególnej procedury VAT marża, przewidzianej dla usług turystyki. Zdaniem polskiego fiskusa, podatnik zobowiązany jest rozliczyć podatek już w momencie otrzymania zaliczki, na podstawie marży obliczonej w oparciu o prognozowane koszty świadczenia turystycznego. Odmienne stanowisko prezentowały biura podróży, w tym Skarpa Travel, wskazując, że w momencie otrzymania zaliczki od klienta nie są w stanie jednoznacznie określić wartości marży podlegającej opodatkowaniu. Dlatego otrzymana zaliczka powinna zostać podatkowo rozliczona dopiero po realizacji konkretnego świadczenia turystycznego, w ramach marży obliczonej na podstawie rzeczywistych danych dotyczących usługi. Wojewódzkie Sądy Administracyjne w kilku przypadkach, a także Naczelny Sąd Administracyjny w jednym, przyznawały rację biurom podróży. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie przyznał także rację Polskiej Izbie Turystyki w wyroku z dnia 12.05.2016r., sygn. III SA/Wa 1767/15, gdzie zaznaczono, iż aprobata dla koncepcji prognozowanych kosztów i marży w istocie doprowadziłaby doniedopuszczalnej modyfikacji ustawowych zasad ustalania podstawy opodatkowania poprzez przyjęcie, że jest to marża skalkulowana, oszacowana, nie zaś uwzględniająca faktycznie poniesione wydatki. To z kolei narusza zdaniem Sądu zasadę określoną w art. 217 Konstytucji RP.

W przypadku Skarpa Travel, WSA w Krakowie przyznał rację krakowskiej firmie, NSA powziął jednak niedające się usunąć wątpliwości w tej kwestii. Sąd wskazał bowiem, że wprawdzie NSA w wyroku z 19 grudnia 2016 r. (I FSK 510/15) zaaprobował stanowisko prezentowane przez biuro turystyczne, jednak wszystkie wątpliwości związane z tym problemem nie zostały jeszcze wyjaśnione. Trybunał Sprawiedliwości UE natomiast nie zajmował się dotychczas wskazanym zagadnieniem.

W dniu 16 lutego 2017 r. Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalnego o obowiązek rozliczania przez biura podróży VAT od zaliczek otrzymywanych od klientów na poczet przyszłych usług turystycznych. Pytania brzmiały: Czy przepisy Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować tak, że obowiązek podatkowy z tytułu zaliczek otrzymanych przez podatnika świadczącego usługi turystyki, opodatkowane w procedurze szczególnej przewidzianej dla biur podróży w art. 306-310 Dyrektywy 2006/112/WE powstaje w momencie określonym w art. 65 Dyrektywy? I dalej: W przypadku odpowiedzi twierdzącej na to pytanie, czy art. 65 Dyrektywy należy interpretować tak, że dla celów opodatkowania zaliczkę otrzymaną przez podatnika świadczącego usługi turystyki, opodatkowane w procedurze szczególnej przewidzianej dla biur podróży w art. 306-310 Dyrektywy, pomniejsza się o koszty, o których mowa w art. 308, faktycznie poniesione przez podatnika do momentu otrzymania zaliczki?

Rzecznik generalny TSUE, Michal Bobek, w wydanej 5 września opinii uznał, że obowiązek podatkowy z tytułu zaliczki powstaje w chwili jej otrzymania, oraz że VAT należy obliczać w odniesieniu do marży ustalonej jako różnica między kwotą otrzymanej zaliczki a odnośnym odsetkiem całkowitych przewidywanych kosztów. Jego zdaniem, biuro podróży powinno móc oszacować wartość marży z wysoką precyzją już w momencie poboru zaliczki. Według niego, przepisy VAT-marża nie odnoszą się do kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego, można zatem w tym zakresie stosować reguły ogólne.

W dzisiejszym wyroku Trybunał Sprawiedliwości UE podzielił stanowisko Rzecznika Generalnego, stwierdzając, co następuje:

1)      Artykuły 65 i 306310 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zmienionej dyrektywą Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r., należy interpretować w ten sposób, że w przypadku gdy biuro podróży, podlegające procedurze szczególnej przewidzianej w tych art. 306310, pobiera zaliczkę na poczet zapłaty za usługi turystyczne, które będzie świadczyć turyście, podatek od wartości dodanej (VAT) jest wymagalny, zgodnie z owym art. 65, w chwili otrzymania wspomnianej zaliczki, pod warunkiem że w chwili tej świadczone usługi turystyczne są precyzyjnie określone.

2)      Artykuł 308 dyrektywy 2006/112, zmienionej dyrektywą 2010/45, należy interpretować w ten sposób, że marża biura podróży, a w konsekwencji podstawa opodatkowania, stanowi różnicę między całkowitą kwotą, z wyłączeniem podatku od wartości dodanej (VAT), do zapłaty przez turystę a faktycznymi kosztami poniesionymi przez biuro podróży na poprzednim etapie obrotu z tytułu dostaw towarów i usług świadczonych przez innych podatników, w przypadku gdy transakcje te służą bezpośredniej korzyści turysty. Jeżeli kwota zaliczki jest równa całkowitej cenie usługi turystycznej lub istotnej części tej ceny, a biuro podróży nie poniosło jeszcze żadnych faktycznych kosztów lub tylko ograniczoną część całkowitych kosztów tej konkretnej usługi, lub jeżeli faktyczne koszty konkretnej podróży poniesione przez biuro podróży nie mogą być ustalone w chwili wpłaty zaliczki, marża zysku może być ustalona na podstawie oszacowania faktycznych kosztów całkowitych, jakie biuro to ostatecznie poniesie. W celu dokonania takiego oszacowania biuro podróży powinno uwzględnić, w stosownych przypadkach, koszty dotychczas faktycznie poniesione w momencie wpłaty zaliczki. Dla celów obliczenia marży od całkowitej ceny podróży należy odjąć szacowane faktyczne koszty całkowite, a podstawa opodatkowania VAT podlegającego zapłacie w związku z wpłatą zaliczki jest obliczana poprzez pomnożenie kwoty tej zaliczki przez procent, jaki stanowi określona w ten sposób przewidywalna marża zysku w całkowitej cenie podróży.

– Postanowienia wyroku będą musiały być wdrożone we wszystkich krajach Unii Europejskiej, co w połączeniu z brakiem możliwości stosowania marży globalnej doprowadzi do paraliżu przedsiębiorców stosujących procedurę VAT marża. Specjalna procedura opodatkowania imprez turystycznych, która miała uprościć rozliczenia nałoży na przedsiębiorców znaczne dodatkowe obowiązki – podkreśla Paweł Niewiadomski. – Realizując wskazania TSUE także polski ustawodawca będzie musiał znowelizować przepisy dotyczące VAT marży.

Dlatego Polska Izba Turystyki przedstawia dzisiaj na posiedzeniu Komisji Fiskalnej ECTAA w Brukseli projekt systemu opodatkowania usług turystyki w oparciu o tzw. marżę uśrednioną, który może zostać przekazany Komisji Europejskiej w ramach prac legislacyjnych nad zmianami w Dyrektywie VAT. Schemat ten zakłada maksymalne (w ramach istniejących ram instytucjonalnych) uproszczenie systemu opodatkowania usług turystyki w procedurze VAT marża. Zgodnie z propozycją Polskiej Izby Turystyki, marża uśredniona, podlegająca opodatkowaniu w każdym okresie rozliczeniowym roku podatkowego, co do zasady powinna być wyliczana jako wartość całkowita marży uzyskanej przez biuro podróży w poprzednim roku kalendarzowym, podzielona przez 12 miesięcy oraz pomniejszona o należny VAT.

Zdaniem PIT, ów uproszczony model rozliczeń podatkowych mógłby również rozwiązać rozstrzygany dziś przez Trybunał problem opodatkowania zaliczek w turystyce. W przypadku, gdy biuro podróży uzna, iż wartość marży uśrednionej ustalona przy użyciu ww. wzoru byłaby dla niego niereprezentatywna, powinno mieć ono możliwość przyjęcia za podstawę opodatkowania wartości uśrednionej marży wyliczonej szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z właściwym organem podatkowym.

Z treścią wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawe C-422/17, szef Krajowej Administracji Skarbowej przeciwko Skarpa Travel sp. z o.o. w Krakowie można zapoznać się tu:
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=209345&pageIndex=0&doclang=PL&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=2885969

.

PIT na targach TOUR SALON 2018

Polska Izba Turystyki zaprasza do udziału w 30. edycji Targów Regionów i Produktów Turystycznych TOUR SALON 2019, które odbędą się w terminie 1-3 lutego 2019 r. na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Szczegóły oferty specjalnej dla członków PIT znajdują się na stronie www.pit.org.pl w części dostępnej dla Członków Izby po zalogowaniu.

Od trzydziestu lat TOUR SALON jest miejscem prezentacji ofert z kraju i zagranicy: regionów, biur podróży, touroperatorów, uzdrowisk, SPA, hoteli, przewoźników, ubezpieczycieli czy wydawnictw turystycznych. Jest to też miejsce licznych prezentacji merytorycznych, wymiany doświadczeń, nawiązywania kontaktów i spotkań ludzi turystyki.

Jak co roku na Tour Salonie obecna będzie Polska Izba Turystyki. PIT wraz z organizatorami proponuje Państwu udział w Targach na preferencyjnych warunkach, w ramach wspólnego stoiska PIT (w pawilonie 7) z firmami członkowskimi jako podwystawcami.

Zapraszamy na targi!

„Smaki Regionów” w Poznaniu

W dniach 29 września–1 października będzie można zasmakować w kuchni z niemal całej Polski. Wówczas odbędą się targi Smaki Regionów.

Targi Smaki Regionów to kulinarne El Dorado pełne oryginalnej i smacznej żywności. Produkty przygotowywane w oparciu o dawne receptury, ekologiczne, zgodne z trendem slow food – tego właśnie mogą spodziewać się goście targowi. Warto również pamiętać, że jest to także wydarzenie dla współczesnych, bardzo świadomych konsumentów, przykładających dużą wagę do spożywanych produktów i poszukujących tych, które mają ekologiczne pochodzenie czy też ich produkcja jest potwierdzona certyfikatem.

Polska – kraj wielu smaków

A czym będą kusić wystawcy tegorocznej edycji? Na pewno nie zabraknie tradycyjnego pieczywa, serów, wędlin, miodów, powideł i wielu innych przysmaków. Smakosze słodkości również znajdą coś dla siebie. Na stoisku województwa dolnośląskiego będzie można m.in. zakupić pierniczki wypiekane na miodzie lipowym  – symbol Szlaku Cystersów – nagrodzone w konkursie „Najlepszy Smak Dolnego Śląska 2016” podczas festiwalu „Europa na widelcu”, a także ręcznie wypiekane pierniki, które wyróżnia nietypowy, trójwymiarowy kształt oraz misterny, koronkowy styl zdobienia.

Warmia i Mazury zapraszają natomiast na węgorza wędzonego w skórce oraz węgorza smażonego w marynacie – kultowe przysmaki z Kaborna. Mazowieckie z kolei zaoferuje między innymi przepyszne przetwory owocowe i warzywne jak np. paprykowa salsa z Papryki Przytyckiej znajdującej się na Liście Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także fantastyczne do deserów wiśnie z rumem czy maliny w syropie.

Szefowie kuchni gotują dla Wielkopolan

Tegoroczna edycja targów Smaki Regionów będzie kusić zapachem i smakiem również dzięki scenie kulinarnej. Gościem specjalnym wydarzenia będzie Mateusz Gessler – kucharz, restaurator, miłośnik dobrego jedzenia, znany szerokiej publiczności również jako juror programu telewizyjnego TVN MasterChef Junior, który wystąpi jako ambasador produktów certyfikowanych Spółdzielni Mleczarskiej Udziałowców w Strzałkowie. Z idolem młodych kucharzy będzie można spotkać się również na stoisku województwa wielkopolskiego. Nie zabraknie także szefów kuchni z lokalnych restauracji, którzy będą przygotowywać dania w oparciu o produkty regionalne i tradycyjne. Tematem przewodnim będzie m.in. przygotowywanie kiełbasy wielkopolskiej białej parzonej, wpisanej w ubiegłym roku na Listę Nazw Produktów Chronionych na terenie Unii Europejskiej oraz dań, dla których ta kiełbasa właśnie będzie bazowym produktem.

Targi Smaki Regionów odbędą się w dn. 29 września-1października na Międzynarodowych Targach Poznańskich (pawilon 3A). Wstęp na wydarzenie jest wolny! Więcej informacji: www.smaki-regionow.pl

Źródło: MTP

Zagraniczne wakacje Polaków – raport

Polska Izba Turystyki podsumowuje tegoroczny sezon letni. Traveplanet.pl jest współautorem raportu, z którego wynika rekordowy wzrost zainteresowania wyjazdami z biurami podróży. Jak szacują autorzy raportu, wynosi on ok 40 proc.
Sezon wakacyjny 2018 to powrót Turcji na podium najpopularniejszych kierunków wakacyjnych, zaraz za Grecją, wysoka dynamika Tunezji i kierunków bałkańskich oraz utrwalająca się tendencja do zakupów w ramach wczesnej rezerwacji, w połączeniu z wyjątkowo atrakcyjną ofertą last minute.

Zagraniczne wakacje w tym roku okazały się tańsze. Średnia cena rezerwacji spadła w sezonie letnim o 253 zł, za pojedynczą imprezę przykładowy turysta zapłacił 180 zł mniej.

Dane raportu PIT pokazują, że Polacy wolą jeździć częściej, ale na krócej. Urlopy dwutygodniowe w szczycie sezonu planuje mniej niż co piąta rodzina. Skraca się także czas wyjazdu – 80% rezerwacji to wyjazdy do 7 dni, z czego blisko trzy czwarte to wyjazdy tygodniowe.

All inclusive jest dzisiaj standardem, a nie luksusem. Choć wydawało się to niemożliwe, udział all inclusive jeszcze wzrósł, do blisko 77%.

Blisko 10 proc. klientów jest gotowych do rezerwacji letniego urlopu prawie rok wcześniej (październik, listopad, grudzień). W porównaniu z rokiem ubiegłym o ponad 25% wzrosła liczba rezerwacji dokonywana powyżej trzech miesięcy przed terminem wylotu.
Cały raport tutaj:

PIT szkoli z podatku VAT w turystyce

W związku z ogromnym zainteresowaniem, Polska Izba Turystyki organizuje kolejną edycję szkolenia: „Podatek VAT w branży turystycznej w kontekście ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych oraz zmian ustawy o VAT”, które odbędzie się 28.09.2018 w Warszawie. Zarejestrować można się pod linkiem https://systemcoffee.pl/?lang=pl&go2rej=1&kid=823.
Termin: 28.09.2018 r.
Czas:    10:00-15:00
Miejsce: Warszawa

Dla kogo?

Oferta szkolenia skierowana jest do pracowników którzy na codzień mają do czynienia z dokumentami finansowo-księgowymi, członków zarządu, dyr. finansowych, głównych księgowych, kierowników i specjalistów działów finansowo-księgowych, komórek zajmujących się wyliczaniem zobowiązań podatkowych, jak i pozostałej kadry menedżerskiej reprezentującej branżę turystyczną.

Cel szkolenia

Podstawowym celem szkolenia jest wyjaśnienie zasad opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych przez te podmioty. W szczególności skupimy się na prawidłowej kwalifikacji świadczonych usług, określeniu, które usługi należy rozliczać na zasadach ogólnych, a kiedy i na jakich zasadach stosujemy szczególna procedurę VAT marża przewidzianą dla usług turystyki. Szkolenie jest bogato ilustrowane praktycznymi przykładami, ponadto komentowane jest bieżące stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych w spornych kwestiach.

Program:

Nowości VAT 2018
1. Wpływ nowej ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych na stosowanie przepisów ustawy o VAT
2. W jaki sposób dokumentować sprzedaż i zakup na gruncie podatku VAT – wyjaśnienie wymogów nie wynikających wprost z przepisów
3. Jednolity plik kontrolny – kto i kiedy zobowiązany jest do wdrożenia zmian, jakie dane przekazujemy na żądanie organu, a jakie muszą przekazywać wszyscy podatnicy.
4. System podzielonej płatności
5. Obowiązek weryfikacji kontrahentów
6. Co oznacza obowiązek wykazania ekonomicznej zasadności transakcji?

Kwalifikacja sprzedaży jako usługi turystyki na gruncie podatku VAT

1. Usługa turystyki jako przedmiot opodatkowania VAT – pojedyncza usługa, czy usługa kompleksowa?
2. Definicja usługi turystycznej – wykorzystanie ustaw branżowych, dyrektywy VAT
i orzeczeń sądów administracyjnych.
3. Nabywca usługi – czy dla kwalifikacji usługi jako usługi turystyki ma znaczenie, kto jest jej nabywcą?
4. Działanie w charakterze pośrednika przy sprzedaży usług turystycznych.
5. Czym jest usługa nabywana dla bezpośredniej korzyści turysty?
6. Co oznacza, że usługa turystyki musi być usługą kompleksową?Zasady stosowania procedury VAT marża
1. Określenie podstawy opodatkowania – definicja marży, podstawa opodatkowania przy usługach „mieszanych”, marża ujemna i sposób jej rozliczenia.
2. Określenie stawki podatku VAT – jak opodatkować usługi własne świadczone
w ramach usługi turystyki?
3. Moment powstania obowiązku podatkowego
4. Zaliczki w usługach turystyki – kiedy podlegają opodatkowaniu, czy obowiązek podatkowy powstaje już w momencie otrzymania zaliczki?
5. Ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej (wystawienie paragonu fiskalnego).
6. Udokumentowanie sprzedaży za pomocą faktury – m.in. termin na wystawienie faktury, obowiązkowe oznaczenie faktury.
7. Specjalny rejestr VAT
8. Odliczenie podatku w przypadku usług opodatkowanych procedurą VAT marża.Sytuacje problemowe
1. Usługi gastronomiczne – jaką stawkę VAT stosować?
2. Turystyka biznesowa (konferencje) i językowa – jak rozliczać VAT.
3. Pośrednictwo – sprzedaż biletów, low costów, usług noclegowych z wykorzystaniem platform internetowych.
4. Odsprzedaż usługi hotelowej – VAT marża, czy zasady ogólne?
5. Wskazanie na katalog czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
6. Zdarzenia niepodlegające opodatkowaniu – kary umowne, odszkodowania, wspólne przedsięwzięcia.
7. Opłata rezerwacyjna – odszkodowanie, czy wynagrodzenie za świadczenie usługi?
8. Nieodpłatne świadczenia – kiedy należy rozliczyć VAT?

Wykładowca:

Justyna Zając-Wysocka – radca prawny, doradca podatkowy, przewodnicząca zespołu ds. podatków PIT, członek komisji fiskalnej ECTAA. Doktorantka w Zakładzie Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, Dyrektor Departamentu Doradztwa Podatkowego i członek zarządu w Małopolskim Instytucie Studiów Podatkowych sp. z o.o. Wieloletni współpracownik polskich i międzynarodowych firm doradczych. Jeden z założycieli Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego z siedzibą w Krakowie. Członek polskiego Oddziału IFA (International Fiscal Association). Uczestnik licznych konferencji naukowych z zakresu prawa podatkowego. Specjalizuje się w obsłudze podmiotów gospodarczych w zakresie doradztwa prawno-podatkowego oraz obsługi sporów podatkowych. Interesuje się również opodatkowaniem spółek kapitałowych oraz procedurą sądowo-administracyjną. Jest autorką licznych publikacji eksperckich z zakresu prawa podatkowego oraz uznanym wykładowcą problematyki podatku od towarów i usług. Uznana za jednego z najlepszych doradców podatkowych w zakresie sporów podatkowych (IX Ranking Dziennika Gazety Prawnej).

Informacje organizacyjne:

CENA SZKOLENIA DLA CZŁONKÓW PIT – 250,00 PLN (wliczony podatek VAT 23%)
CENA SZKOLENIA DLA FIRM, KTÓRE NIE SĄ CZŁONKAMI PIT – 500,00 PLN (wliczony podatek VAT 23%)

NA SZKOLENIE 28.09 ZAPISZ SIĘ, KLIKAJĄC TUTAJ

Paweł Niewiadomski prezesem ECTAA

Priorytetem pozostaje wdrożenie dyrektywy turystycznej w poszczególnych krajach członkowskich Unii, uważa Paweł Niewiadomski, nowo wybrany prezes ECTAA. Delegaci Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży Unii Europejskiej obradowali w Kuala Lumpur w Malezji, gdzie wybrano nowy zarząd. Na jego czele stanął Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.

Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) to stowarzyszenie zrzeszające samorządy gospodarcze 30 krajów europejskich, członków Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego, reprezentując w ten sposób blisko 70 tys. agentów turystycznych i organizatorów turystyki w całej Europie. Organizacja ta występuje w imieniu branży turystycznej wobec władz UE i odgrywa ogromną rolę przy opiniowaniu aktów prawnych powstających w Brukseli. Ma niekwestionowany autorytet wśród europejskiej branży turystycznej, uznawana jest za jednego z bardziej znaczących partnerów dla władz unijnych w kwestiach dotyczących turystyki.

ECTAA organizuje spotkania delegatów dwa razy do roku. Tym razem odbywało się ono w Malezji dzięki zaproszeniu wystosowanym przez Malezyjskie Stowarzyszenie Organizatorów i Agentów Turystycznych (MATTA). To pierwsze posiedzenie ECTAA w południowo-wschodniej Azji.

Przedstawiciele europejskich stowarzyszeń branżowych, touroperatorów i agentów turystycznych spotkali się, by omówić kwestie dotyczące rozwoju gospodarczego i uwarunkowań politycznych mających wpływ na globalny rynek turystyczny, jak również wybrać nowe władze na kadencję 2018–2020. W głosowaniu, które odbyło się 8 maja, na prezesa ECTAA wybrano Pawła Niewiadomskiego, prezesa Polskiej Izby Turystyki i dotychczasowego wiceprezesa tej organizacji. Funkcję wiceprezesa objęła Eva Blasco Garcia z Hiszpanii (Catalan Association of Travel Agencies ACAV), natomiast skarbnikiem został Marios Kammenos, przedstawiciel Grecji i Hellenic Association of Travel & Tourist Agencies (HATTA).

W skład Zarządu weszli również: Heli Mäki-Fränti z Finlandii (Association of Finnish Travel Agents – SMAL/AFTA), Lars Thykier, Dania (Danmarks Rejsebureau Forening – DRF), Boris Žgomba z Chorwackiego Stowarzyszenia Biur Podróży (UHPA) oraz Holender Frank Oostdam (ANVR).

Wybór na prezesa ECTAA to ogromny zaszczyt, ale też wielkie zobowiązanie. Odbieram je jako docenienie aktywności Polskiej Izby Turystyki w pracach ECTAA, jak również na arenie europejskiej – mówi Paweł Niewiadomski.
Rok 2017 był dla branży turystycznej rokiem wyzwań, zwłaszcza wobec konieczności dostosowania do warunków rynkowych nowych regulacji prawnych. Mowa tu przede wszystkim o transpozycji na prawo krajowe członków Unii dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych, ale także o nowych przepisach dotyczących ochrony danych osobowych czy obowiązku wymiany danymi pasażerów – podkreśla nowo wybrany prezes ECTAA. – Ten rok zapowiada się równie pracowicie. Priorytetem pozostaje wdrożenie dyrektywy unijnej w poszczególnych krajach. Czeka nas również uaktualnienie regulacji dotyczących transportu lotniczego, które mogą znacząco wpłynąć na sytuację agentów turystycznych i ich konkurencyjność wobec linii lotniczych. Ważne jest, aby ECTAA była obecna na każdym etapie prac w Unii dotyczących turystyki – dodaje Paweł Niewiadomski.

Wybór Kuala Lumpur jako miejsca spotkania to efekt porozumienia „Preferred Destination” (Ulubiony cel podróży) podpisanego przez ECTAA i Tourism Malaysia w marcu 2017 roku w Berlinie. Celem programu jest zaistnienie Malezji na rynkach europejskich i promowanie jej walorów turystycznych poprzez sieć europejskich agencji turystycznych i touroperatorów. Wśród atutów kraju wymienić można piękne plaże, fascynującą historię i kulturę, tętniące życiem metropolie, dziką przyrodę, smakowite jedzenie – wszystko to, co składa się na autentyczne i wyjątkowe doświadczenie, którego szukają turyści.

Paweł Niewiadomski – prezes Polskiej Izby Turystyki od 2012 r., we władzach Izby zasiada od 2002. W PIT zajmuje się sprawami międzynarodowymi, m.in. reprezentuje PIT w Europejskim Stowarzyszeniu Biur Podróży (ECTAA). W zarządzie ECTAA pełnił dotąd trzykrotnie funkcję wiceprezesa.

Wakacje z gwarancją. Nowa ustawa daje lepszą ochronę turystom wyjeżdżającym z biurami podróży

Turystyka to w tej chwili jedyna branża usługowa, która w takim stopniu chroni prawa konsumenta – podkreślał prezes Polskiej Izby Turystyki, Paweł Niewiadomski w trakcie konferencji prasowej PIT Wakacje z gwarancją. Nowa ustawa daje lepszą ochronę turystom wyjeżdżającym z biurami podróży. U jej podstaw leży zwiększenie ochrony praw konsumenta, zatem klienci wyjeżdżający z organizatorem turystyki mogą czuć się bezpiecznie.

1 lipca wchodzi w życie Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Stanowi ona wdrożenie do polskiego prawa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2302 z dnia 25 listopada 2017 r. Wprowadzenie nowych przepisów jest reakcją na dynamiczne zmiany zachodzące na rynku turystycznym, jakimi są m.in.: poszerzanie się kanałów dystrybucji, dostosowywanie ofert do indywidualnych potrzeb podróżnych czy możliwość łączenia przez podróżnych różnych usług turystycznych.

Co zmienia nowa ustawa

Więcej informacji, jasny przekaz
Ustawa wprowadza nowe zasady realizacji przez organizatora turystyki obowiązku informacyjnego wobec podróżnych przed zawarciem umowy.

Bezpiecznie i z gwarancjami – nie bój się o swoje pieniądze
Wprowadzono usprawnienie systemu zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności organizatora oraz procesu likwidacji skutków niewypłacalności.

Czy Twój wyjazd podlega ochronie ustawy?
Niektóre imprezy turystyczne zostały wyłączone spod zakresu stosowania ustawy, czyli nie podlegają ochronie – dowiedz się jakie.

Wakacje idealne – a co jeśli nie?
W razie niezgodności w realizacji umowy, ustawa wydłuża z 2 lat do 3 lat okres przedawnienia roszczeń oraz wprowadza mechanizm rozwiązywania sporów polubownie.

Pełne zabezpieczenie – tylko z biurem podróży
Organizując podróż samodzielnie, znaczną część ryzyka związanego z rezerwacją i pobytem bierzemy na siebie. Tylko wakacje zakupione u legalnie działającego organizatora pozwalają – w świetle nowych przepisów – zagwarantować pełne bezpieczeństwo finansowe i spokój w trakcie wymarzonych wakacji.

Najważniejsza zmiana to objęcie regulacją podmiotów, których dotąd nie obowiązywała ustawa o usługach turystycznych. Od wejścia w życie nowej ustawy przepisami objęci będą wszyscy, którzy organizują imprezy turystyczne lub ułatwiają nabycie powiązanych usług turystycznych (z pewnymi wyłączeniami). Oznacza to zwiększoną ochronę turystów wyjeżdżających na wakacje z biurami podróży.

Turystyka to w tej chwili jedyna branża usługowa, która w takim stopniu chroni prawa konsumenta. Dzięki wprowadzeniu Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego i nowej ustawie klienci mają 100-procentowe zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności biura podróży. Klient powinien jednak przed zakupem wakacji sprawdzić, czy wybiera organizatora działającego legalnie, bo tylko taki wybór zapewni mu pełne bezpieczeństwo finansowe – podkreśla Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki. – Cieszy też fakt, że coraz więcej polskich turystów wybiera biuro podróży jako organizatora wypoczynku. Świetne wyniki branży za zeszły rok, jak i dane rezerwacji na lato 2018 pokazują, że czeka nas kolejny boom turystyczny, z którego korzystać będą polscy turyści, ale i organizujące ich wypoczynek biura podróży – dodaje prezes PIT.

Równocześnie o kolejnej odsłonie kampanii edukacyjnej „Medycyna na Krańcach Świata”, mówił doktor Sebastian Kołodziej, członek zarządu G-Pharma Consulting, organizatora kampanii. Jej celem jest edukacja zdrowotna turystów – zarówno tych początkujących, jak i zaawansowanych globtroterów. Tu można zdobyć informacje o występujących zagrożeniach, zasięgnąć porady ekspertów w sprawie zalecanych leków i preparatów, dowiedzieć się, jak zapobiegać chorobom występującym w różnych rejonach świata.

Pierwszy etap kampanii skierowany był przede wszystkim do blogerów i podróżników, kolejny – który rozpocznie się na jesieni tego roku ma objąć swoim zasięgiem biura podróży. W jego ramach planowane są szkolenia, spotkania informacyjne, które mają dostarczyć pracownikom biur wiedzy o zagrożeniach zdrowotnych, ale i sposobach przygotowania się do wyjazdu szczególnie w bardziej egzotyczny zakątek świata. W ramach współpracy z Polską Izbą Turystyki opracowany zostanie poradnik dotyczący wymagań zdrowotnych i przepisów sanitarnych obowiązujących w różnych rejonach świata, który będzie pomocą i dla turystów, i dla biur podróży.